Dag 11: Natural Bridges NP, Moki Dug Way, Valley o/t Gods en Goose Necks SP

Vandaag stond het programma van gisteren op de planning. We vertrokken’s ochtends gelijk door naar Natural Bridges park, waar wat ons betreft de daadwerkelijke “bridges” niet het hoogtepunt waren.

V.l.n.r.: Begin brug, Jolanda, Einde brug

Natuurlijk, mooi en indrukwekkend zijn ze, maar we wilden iets meer dan alleen het rondje rijden en op de uitkijkpunten foto’s schieten, dus gingen we opzoek naar een hiking trail.
Halverwege het park kon je afdalen naar de oude rivier- en/of waterbedding, waar net als bij Mesa Verde zo tussen 800 en 1600 de Anasazi Indianen in de kloven van de rotsen hun woningen hadden.

Het was een prachtige wandeling van een kilometer of 10, over stenen, over water en tussen de rotsen, wederom een totaal andere wereld als we tot nu toe gezien hadden. De wandelroute is een niet-onderhoude route. Dat houdt in dat er geen paaltjes staan en dat het pad soms wat verwilderd is.
Om de route te volgen, moet je goed opletten op hoopjes opgestapelde stenen langs de route. Deze moet je volgen om niet helemaal verdwaald te raken, maar aangezien die ook niet onderhouden worden, is het soms spoorzoeken. Enkele keren moesten we terugkeren naar het laatste hoopje stenen, om een andere kant te kiezen in de hoop de juiste richting op te gaan.
Tijdens het wandelen kom je tientallen, zo niet honderden salamanders tegen, die vlak voor je voeten uit het gras schieten.

Hierna reden we naar de Moki Dugway, een weg die hoog in de top 10 staat van de meeste gevaarlijke wegen staat, echter, dit is enkel in de winter als er een laag sneeuw en ijs op ligt.
Het is een onverharde weg die stijl naar beneden gaat, zonder vangrail langs de hoge afgronden en scherpe haarspeldbochten. We hadden ons er op ingesteld dat dit een hele enge rit naar beneden zou worden, maar voor ons allebei was dit niet het geval. Het is wel een weg met absoluut prachtige uitzichten over Valley of the Gods en leuk om te rijden. Een afdaling van de op dag 1 gereden Apache Trail vonden we spannender, want ook veel smaller (en die Coca Cola vrachtwagen die we nu niet tegenkwamen).

Eenmaal onderaan de Dugway krijg je de mogelijkheid om “off-road” te gaan en de Valley of the Gods te doorkruizen. Gisteren hebben we nog gevraagd of dit door de vele regenval wel verstandig was om dit te doen, en toen kregen we te horen dat de onverharde weg waarschijnlijk onbegaanbaar zou zijn.
Koppig en ongehoorzaam als we zijn, besloten we toch linksaf te slaan, de vallei in, het eerste gedeelte van de weg zag er immers prima te bereiden uit voor onze SUV. En we kregen gelijk!
Dit was absoluut de leukste weg om te rijden, tot nu toe deze road trip. Prima te doen en geen rare diepe modderplassen of gaten. Het is net alsof je door een reuze museum aan het rijden bent, door allerlei standbeelden. Je rijdt midden door de woestijn waar het normaal 40 graden of hoger is, maar door het “slechte” weer, nu slechts een graad of 20. Niets te klagen dus!

We besloten de rit van vandaag bij Goosenecks State Park. Op deze plek, vlak bij ons motel in Mexican Hat, heeft de San Juan rivier zich een weg gebaand richting Colorado Rivier, die op haar beurt weer richting de Grand Canyon gaat. In plaats van de kortste route te hebben gekozen, baant de rivier zich door verschillende “U” halzen, of wel “zwanenhalzen”, of te wel “Goosenecks”.

Morgen gaan we terug richting de Grand Canyon, maar nu naar de noord rand (North Rim). We blijven daar 2 dagen slapen in Jacob Lake, maar zullen zeer waarschijnlijk geen internetverbinding hebben om te updaten. Zaterdag (onze tijd, Zondagochtend in NL) zullen we in Overton, Nevada zijn en zal de volgende update te verwachten zijn.
Ik hoor jullie denken “ja, maar je had toch een pre-paid databundel gekocht”?
Ja… 🙁 van T-Mobile… wat een f#*@! provider is dat. De kaartjes met hun dekkingsgebied is gebaseerd op 1 grote leugen!

Nooit meer T-Mobile voor deze jongen. AT&T of Verizon hebben een betere dekking en verkopen je niet zoveel onzin.

Nog 1 ding over het weer:
Vandaag was de eerste dag sinds de Grand Canyon dat we geen druppel regen hebben gehad! *Applaus!* Ondanks dat de zon halverwege de dag zich even schuil hield achter een wolkendek, kwam hij aan het begin van de avond weer volop terug en zorgde weer voor prachtige schouwspelen op het rode gesteente. Ook konden we heerlijk in het zonnetje op een schommelstoel van het hotel genieten van de laatste stralen van de dag en een biertje.
Een echt vakantiegevoel!
Volg ons op:

Eén antwoord op “Dag 11: Natural Bridges NP, Moki Dug Way, Valley o/t Gods en Goose Necks SP”