Dag 3 en 4 – Van Orlando naar St. Augustine

Dag 3 – Woensdag.

Nog wat bijkomend en zachtjes kreunend van een avondje Señor Frog’s (nog meer gratis “shotjes”, want gewonnen bij de “raad bij welke film deze quote hoort”), waren we eigenlijk te laat voor het ontbijt. Niet omdat we ons verslapen hadden, maar omdat we de tijd vergaten bij het inpakken van onze spullen. “Gelukkig” waren er nog wat koude pancakes en half-warme scrambled eggs beschikbaar, ondanks dat alles al werd afgeruimd.

Zoals gezegd hadden we in St Augustine al twee overnachtingen geboekt, dus was alleen de weg er naartoe nog een open puntje, we wilden immers nog ergens een wandelingetje maken, liefst door een bos. Florida is in vergelijking met het Zuidwesten van de VS een heel stuk minder imposant, maar door de regelmatige regenval wel mooi groen. Jolanda kroop achter het stuur voor de eerste etappe, zodat ik in de auto het blog van dag 1 en 2 online kon zetten. (voor de vaste volgers: wat een verademing om géén T-Mobile te hebben dit keer! Verizon heeft zich in 3 dagen tijd bewezen, ook op plaatsen waar onze Nederlandse telefoons geen dekking hadden)

Water molen

Het was al gelijk duidelijk dat de temperatuur een stukje aangenamer was dan de dag ervoor en er was een strakblauwe lucht die niet meer verdween tot de zon onderging. Nog altijd erg koel voor Florida, 17 à 18 graden, maar als je uit de wind stond, voelde het een stuk warmer aan.

We reden  door het Ocala National Forrest en het verraste me positief hoeveel bos er daadwerkelijk is. Een bos met voornamelijk veel eiken-, berken- en palmbomen, gemixt door elkaar. Bij Juniper Springs vonden we een aardig plekje om te stoppen. Geen lange hikes helaas, althans, geen die weer terugkeerden bij de parkeerplaats. Wel een aardige wandeling door het bos, wat ons leidden langs mooie meertjes met oude watermolens, her en der wat wild-life (voornamelijk eekhoorns, vissen en schildpadden), en de reden waarom dit gebiedje Juniper Springs heet, namelijk de waterbronnen waardoor het water hier kraak en kraak helder is.

Gespot Wild-life

Wat opvalt, is de enorme hoeveelheid aan waarschuwingen voor actieve beren en dat iedereen “bear aware” moet zijn. Dat, in combinatie met een andere wandelroute die we volgden, genaamd “bear swamp trail”, zorgde ervoor dat Jolanda in ieder geval erg aware was… ook voor overstekende squirrels. Dat wordt nog wat als we in juni willen gaan kamperen in National Parks waar Yogi Bear bekend staat om het verzamelen van picknick-mandjes.

Tegen het begin van de avond kwamen we in St. Augustine aan: het oudste stadje van de Verenigde Staten (al zeggen ze zelf), opgericht door de Spanjaarden in 1562.

Toen we aankwamen bij ons gehuurde AirBNB “huisje”, werden we vriendelijk begroet door Andy, de eigenaar. Vol enthousiasme vertelde hij dat hij ooit, in een ver verleden, een vriendinnetje had wat uit Utrecht kwam.

Het is een leuk appartementje, gebouwd boven op de garage. Het heeft een badkamer, slaapkamer en woonkamer met een belachelijk grote TV, én, zoals beloofd in de advertentie, hebben we de beschikking over 2 fietsen om de omgeving te verkennen. Wederom een perfect voorbeeld waarom AirBNB zo’n geweldig platform is: iemand heeft een op zijn garage nog plaats om een volwaardig appartement(je) in te richten en verdient daar een leuk zakcentje mee, maar blijft ruim onder de prijs van een hotel zitten. ’s Avonds besluiten we ook gelijk de fietsen te gebruiken om naar het stadje te fietsen, om daar uiteindelijk in een slecht Grieks restaurant verzeild te raken. Jammer.

20160121_172233

Appartement boven de garage

Dag 4 – Donderdag

Als we wakker worden besluiten we maar eens te gaan ontbijten in het stadje St Augustine zelf. Andy, onze AirBNB eigenaar heeft een gids samengesteld van verschillende restaurantjes en bars, die hij kan adviseren. Hadden we daar de avond hiervoor met ons Griekse debacle maar gebruik van gemaakt.

Castillo de San Marcos

We stappen wederom op de fietsen (wat gek genoeg voelt als een enorme luxe in het buitenland) en ontbijten heerlijk in het bakkertje wat door Andy aangegeven staat als “best breakfast in town”. Het is een leuk stadje met leuke straatjes, waarvan ik maar gewoon geloof dat ze authentiek 17de of 18de eeuws zijn. Via Castillo de San Marcos, het door de Spanjaarden gebouwde fort, ter bescherming van de immer zo agressieve Britten (en al dat andere tuig), kwamen we bij de plaatselijke distillery, waar we ons lieten rondleiden en diverse zelf gestookte dranken mochten proberen, zoals gin, rum en vodka. De eerste lichting bourbon ligt nog tot augustus te “rijpen” op zwart geblakerde vaten, dus konden we helaas nog niet proeven.

De dag besloten we door naar het strand te fietsen en daar een wandeling te maken. Het weer zal na vandaag weer even omslaan. Op het nieuws waarschuwen ze voor onweer, windstoten en mogelijke tornado’s. Dat laatste wordt met veel slagen om de arm gezegd, maar zoals altijd in dit land, zijn ze liever “safe than sorry”. We gaan het morgen dus wel zien, wat ze hier stevig weer vinden. Volgens de voorspellingen gaat het tussen 11 en 3 los.

20160121_160736

Actiefoto: Jolanda op de fiets

Het weer zorgt er overigens wel voor dat het puzzelen is hoe we onze route gaan vervolgen. Uiteindelijk hebben we met de voorspellingen zoals die er nu liggen, besloten om nu maar alvast naar het zuiden, richting Miami, te gaan. Na het stormfront van morgen, lijkt het vooralsnog daar het eerste weer lekker te worden met een mogelijk stranddag op maandag (?). Morgen gaan we naar Vero Beach, als tussenstop, waar we via Hotwire.com een aardige deal konden vinden. We willen, als we inderdaad naar Miami gaan, eigenlijk daar pas op z’n vroegst op zondag aankomen, vanwege de gebruikelijk hoge weekendprijzen daar. We zien wel of dat gaat lukken.

Zondagmiddag is de football finale tussen de Denver Broncos (mijn favoriete team) en de New England Patriots (soort Ajax van het American Football: iedereen haat ze, behalve zij zelf). Die wil ik natuurlijk wel live in een sports bar kijken!

Volg ons op:

2 Antwoorden op “Dag 3 en 4 – Van Orlando naar St. Augustine”